الف ) غسل جمعه از زن حائض صحیح است .
ب ) اغسال دیگر بر زن حائض واجب نیست .
ج ) اگر زن اغسال دیگر را انجام دهد صحیح است و رافع حدث مربوطه است .
الف ) غسل جمعه از زن حائض صحیح است .
ب ) اغسال دیگر بر زن حائض واجب نیست .
ج ) اگر زن اغسال دیگر را انجام دهد صحیح است و رافع حدث مربوطه است .
الف ) در صورتی که خون ریزی زن از ده روز بگذرد اگر زن عادت معینی داشته باشد به مقدار عادت حیض و بقیه استحاضه است .
ب ) اگر عادت از راه تمییز حاصل شده باشد در اینجا تاثیری ندارد
ج ) اگر عادت نباشد خونی که دارای صفات حیض است حیض و بقیه استحاضه است ( خون دارای صفات نباید از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر باشد )
د ) اگر عادت نداشت و صفات هم نداشت به اقارب مراجعه کند.
ه ) اگر اقارب هم نداشت باید هفت روز را حیض قرار دهد .
الف ) با خواندن و گوش دادن آیه سجده سجده واجب می شود .
ب ) صرف شنیدن آیه بدون گوش دادن موجب سجده نمی شود .
ج ) افراد محدث و جنب و حائض هم اگر آیه را شنیدند واجب است سجده کنند .
د ) دراین سجده طهارت شرط نیست .
الف ) تنها خواندن آیه سجده بر فرد جنب وحائض حرام است .
ب ) شنیدن آیه سجده بر جنب و حائض حرام نیست و اگر شنید باید سجده کند .
الف ) اگر خون ریزی طبق ایام عادت زن قطع شود، برای اعمال مشروط به طهارت باید غسل کند .
ب ) اکر خونریزی قبل از مقدار عادت زن قطع شود ، همین حکم را دارد
ج ) اگر خونریزی بعد از ایام عادت قطع شود و مجموع کمتر از ده روز باشد هر وقت باشد باید غسل کند
د ) خونریزی قبل از ده روز ظاهرا قطع شده است ولی زن نمی داند که در داخل خون وجود دارد یا خیر
اول : استبراء کند و اگر پاک بود غسل کند
دوم : اگر آلوده به خون قرمز بود و و زن می داند که قبل از ده روز کاملا پاک می شود حیض است .
سوم : اگر آلوده به خون زرد بود و زن می داند که قبل از ده روز کاملا پاک می شود طبق نظر مشهور حیض است ولی می توان گفت استحاضه است .
چهارم : اگرالوده بود و زن می داند که از ده روز بیشتر می شود ما زاد بر ایام عادت استحاضه است
پنجم : آگر آلوده بود و زن نمی دانست از ده روز می گذرد یا خیر باید تا ده روز صبر کند و احکام حیض را رعایت کند .
الف ) کسی که روزه قضاء ماه رمضان را دارد نمی تواند روزه مستحب بگیرد .
ب ) اکثرا گفته اند اگرنذر کند که روزه مستحب بگیرد صحیح است ومی تواند قبل از روزه واجب خود بگیرد و آقای سیستانی اشکال می کند که حق با ایشان است
ج ) اجیر شدن برای روزه دیگری برای کسی که روزه قضاء دارد مثل نذر کردن است که اکثرا صحیح می دانند وآقای سیستانی در مواردی که اصل روزه واجب باشد صحیح می داند .
د ) در فرض تفصیل اگرنمی داند که اصل روزه واجب است یا مستحب هر چند اصل برائت ذمه منوب عنه است ولی ظهور این است که ذمه منوب عنه مشغول است .
الف ) طبق قاعده امکان زن در زمان متعارف هر ماهه اگر خون دید محکوم به حیض است .
ب ) زن در ابتدای خون ریزی اگر در ایام عادت خون ببیند محکوم به حیض است.
ج ) تقدیم و تاخیر چند روزه از ایام عادت مشکلی ندارد.
د ) زنی که عادت ندارد اگر خونی با صفات حیض ببیند محکوم به حیض است
ه) زنی که عادت ندارد اگر خونی بدون صفات حیض ببیند استحاضه است .
الف ) اگر زن در یک ماه با فاصله ده روز دو بار خونریزی داشت طبق قاعده امکان باید گفت هر دو حیض است
ب) اما بدون قاعده امکان ؛ خونی که دارای صفات باشد و یا مطابق عادت زن باشد حیض است ودیگری استحاضه است اما اکثرا نوشته اند زن باید احتیاط کند.
الف ) اگر زن بعد از پاکی از حیض لکه بینی داشته آن خون حکم استحاضه را دارد .
یائسه شدن به این است که ازاد شدن تخمک زن تمام شود و زن حیض نشود .
الف ) بعید است که زنی که رحم ندارد خون حیض ببیند.
الف ) بهتر است به جای عبارت " تعارض عقل و وحی " از عبارت " اختلاف نظر مفسر و فیلسوف " استفاده شود .
ب ) در مقام عمل و قبول یک نظر باید مثل اختلاف فقهآء در مسائل فقهی رفتار کرد .
ج ) انچه به عقل انسان می رسد اگر در مقدمات کوتاهی نکرده باشد بین او و خدا حجت است
الف ) تقلید موضوعیت ندارد لذا اگرکسی بدون تقلید اعمال خود را منطبق با واقع انجام دهد صحیح است .
ب ) چون ما به واقع دسترسی نداریم فتوی مجتهد می تواند ملاک ظاهری ما در انطباق با واقع باشد.
ج ) ملاک فتوی مجتهدی است که فعلا از او تقلید میکند .
د ) مجتهد فعلی تنها حق دارد بگوید اعمال سابق نیاز به اعاده دارد یا خیر
ه ) بنا بر شمول قاعده لا تعاد برای این افراد اکثر اعمال عبادی این افراد نیاز به اعاده ندارد .
الف ) استحاضه سه قسم است
اول : تنها وضوء لازم است و ان جایی است که خونابه زرد باشد
دوم : یک غسل لازم است و آن جایی است که خون قرمز یا سیاه باشد ولی کم باشد
سوم : سه غسل لازم است و آن موقعی است که خون سیاه و زیاد باشد
ب ) در مواردی که غسل لازم است وضوء لازم نیست .
الف ) ظاهرا حکم حاکم تنها برای پایان خصومت مطلقا نافذ است
ب ) حکم حاکم در امور شخصی برای کسی که حجت بر خلاف دارد اعتباری ندارد.
بسمه تعالی
1 - گاهی فردی از ما سوال می کند که می دانیم فتوای مرجع ما با اوتفاوت دارد آیا لازم است مطابق فتوای مرجع او جواب بدهیم یا اگر طبق فتوای مشهور و یا مرجع خود جواب دهیم . یا لا اقل به او اطلاع دهیم که مسئله اختلافی است.
2 - شخصی که درحال تحقیق است تا اعلم را بشناسد چه وظیفه ای دارد .
3 – من فعلا از کسی تقلید می کنم که در مورد انتخاب او تحقیق کافی نکرده ام الان چه وظیفه ای دارم ؟
4 – از مرجعی تقلید می کنم ولی شک کرده ام که ویژگیهای لازم را دارد یا از دست داده است؟
5 – اگر فتوای مرجع تقلید خود را از یک نفر بپرسیم کفایت می کند .
6 - اگر از دو نفر بپرسیم و هر یک به نوعی جواب دهند ، چه وظیفه ای داریم ؟
7 - اگر دو نفر که با هم رابطه دارند هر کدام ازیک مرجع تقلید کنند که اختلاف فتوای دارند هر یک چه وظیفه ای دارند؟
8 – گاهی دونفر که هر یک از مرجعی تقلید می کنند در صحت و فساد یک عقد یا عملی اختلاف داشته باشند چه وظیفه ای دارند.
9 – اجیر و کسی که قبول می کند برای فرد دیگر نماز قضا یا روزه قضاء بگیرد یا حج انجام دهد باید طبق فتوای مرجع خود عمل کند یا خودش .
10 – اگر فتوای یا مرجع تقلید یک نفر تغییر کند و به نظر جدید اعمال قبلی دارای اشکال باشد وظیفه مقلد چیست .
موضوع باقی است یا تمام شده است .
الف ) حد اقل حیض سه روزاست .
ب ) این سه روز باید پی در پی باشد .
ج ) حداکثر حیض ده روز است.
د ) فاصله بین دو حیض ده روز است .
الف ) قاعده امکان در حیض ثابت نیست .
ب ) زنهایی که مشکل خاصی ندارند در حدود ایام عادت وقتی خون ببینند و شک کنند که شاید حیض نباشد محکوم به حیض است .
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم