با قبول اصل مساله نجاست بدن میت استثناء بدن پیامبر و ائمه و شهداء دلیل محکمی ندارد.
با قبول اصل مساله نجاست بدن میت استثناء بدن پیامبر و ائمه و شهداء دلیل محکمی ندارد.
الف ) اگر پزشک جنین را سقط کند ضامن پرداخت دیه است .
ب) اگر پدر و مادر مشترکا به پزشک اجازه بدهند حق مطالبه دیه را ندارند . ( اجازه به منزله اسقاط حق است )
ج ) اگر مادر به تنهایی به پزشک مراجعه کند و اجازه سقط بدهد حق مادر از دیه ساقط است ولی پزشک باید سهم پدر از دیه را به او بدهد.
د ) در مواردی که پدر و مادر از دیه سهم نداشته باشند به طبقه دوم هم چیزی نمی رسد.
الف ) نجاست مشرکین دلیل کافی ندارد.
ب ) طهارت اهل کتاب بر خلاف مشهور بیشتر قابل دفاع است .
الف ) در نماز مستحبی تنها در حال حرکت توجه به قبله و رجوع و سجود متعارف لازم نیست
ب ) در نماز مستحبی تمام آنچه در نماز واجب لازم است باید رعایت شود والا نماز صحیح نیست
باید میت با بدن و کفن پاک دفن شود و اگر قبل از دفن اینها نجس شد باید تطهیر شود
الف ) جماع در ایام اعتکاف موجب کفاره می شود اما سائر موارد موجب کفاره نیست و لو اعتکاف باطل شود و موجب قضاء باشد.
ب ) گاهی کفاره شکستن اعتکاف متعدد می شود . که باید برای هر موجبی یک کفاره مستقل داد
ج ) کفاره جماع در اعتکاف هم کفاره افطار روزه ماه رمضان است .
مسافر اگر از روی فراموشی روزه بگیرد باید آن را قضاء کند .
1_ دو شاهد باید با هم گوش کنند.
2 _ طلب شاهد شدن لازم نیست.
3 _ دو شاهد باید مرد باشند.
4 _ دو شاهد باید عادل باشند.
5 _ شهود لازم نیست زن را بشناسند.
الف ) یکی از شرائط طلاق این است که در حضور دو شاهد عادل باشد .
ب ) اگر در حین طلاق یک نفر بداند شاهد عادل نیست طلاق نسبت به او باطل است و لو دیگران صحیح بدانند.
ج ) اگر بعد از طلاق و گذشت عده معلوم شود که شهود عادل نبوده اند کاشف از بطلان طلاق ازاول می باشد .
زنی که عده او شروع نشده است اگر ازدواج کند مثل کسی است که در عده ازدواج کند. وموجب حرمت ابدی می شود
اگر مسافر در اثر فراموشی نمازش را تمام بخواند و در وقت متوجه شود باید اعاده کند . اما اگر بعد از وقت متوجه شود قضاء ندارد .
کسی که قصد دارد تا تاریخ معینی در مکانی بماند و در شمارش رزوها اشتباه میکند و به تصور اینکه ده روز کمتر است نمازش را شکسته بخواند وقتی متوجه شد باید تمام بخواند و آنچه شکسته خوانده قضاء کند
اگر کسی نماز احتیاط را فراموش کند و وارد نماز بعدی شود .
الف ) نماز مستحبی یا قضاء باشد و قبل از رکوع یادش بیاید؛ باید نماز را قطع کند و نماز احتیاط را بخواند.
ب ) نماز مستحبی یا قضاء باشد و بعد از رکوع یادش بیاید که گفته شده قطع لازم است ولی ظاهرا لازم نباشد.
ج ) وارد نمازمرتبه بعدی شده و قبل از محل عدول یادش آمده عدول به نماز احتیاط می کند و نماز را تمام میکند و نماز بعدی را میخواند .
د ) وارد نمازمرتبه بعدی شده و بعد از محل عدول یادش آمده باید عدول به نماز اولی کند و لازم نیست نماز احتیاط بخواند .
در شکی که نباید به آن اعتناء کرد اگر کسی توجه نکرد و عمدا اعتناء کرد و جزیی را اضافه کرد که اضافه عمدی ان در نماز مبطل است ؛ موجب بطلان نماز می شود.
الف ) طلاق زن در حال حیض باطل است .
ب ) اگر زن بعد از ازدواج دوم بفهمد که طلاق اولیه او باطل بوده است . باید این معنی را برای شوهر خود ثابت کند.
ج ) اگر امکان نداشت در ظاهر باید تمکین کند اما تا جایی که برایش ممکن است باید از شوهر خود اجتناب کند
در رکعت سوم و چهارم یک بار تسبیحات اربعه کافی است و گفتن سه بار یا بیشتر مستحب است . همانطور که استغفار مستحب است.
الف * در مضاربه فاسده اگر سود حاصل شود کل سود برای مالک است
ب * عامل استحقاق اجرت المثل را دارد البته اگر اجرت المثل کمتر از سود حاصله باشد و الا بیش از سود حاصله را حق ندارد.
ج * اگر عامل ضرر کرد مثل مضاربه صحیح از مالک است.
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم