بسم الله الرحمن الرحیم
سوال شده که اگر بدن میت بعد از غسل و قبل از دفن نجس شود وظیفه چیست ؟
در عروه مطرح شده است
(مسألة 8): إذا تنجّس بدن الميّت بعد الغسل أو في أثنائه بخروج نجاسة أو نجاسة خارجة لا يجب معه إعادة الغسل، بل و كذا لو خرج منه بول أو منيٌّ، و إن كان الأحوط في صورة كونهما في الأثناء إعادته، خصوصاً إذا كان في أثناء الغسل بالقراح، نعم يجب إزالة تلك النجاسة عن جسده، و لو كان بعد وضعه في القبر إذا أمكن بلا مشقّة و لا هتك.[1]
سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ غَالِبِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ رَوْحِ بْنِ عَبْدِ الرَّحِيمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنْ بَدَا مِنَ الْمَيِّتِ شَيْءٌ بَعْدَ غُسْلِهِ فَاغْسِلِ الَّذِي بَدَا مِنْهُ وَ لَا تُعِدِ الْغُسْلَ.[2]
برخی روایت را موثقه گفته اند [3] و ظاهرا به علت ابن فضال است که فطحی است [4] و الا بقیه رجال حدیث امامی ثقه هستند . البته در غالب بن عثمان هم اختلاف شده است که چون چند نفر هستند روایت مجهول می شود .اما محقق خویی او را شخص موثق دانسته است .[5]
روایت دوم : عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يَحْيَى الْكَاهِلِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا خَرَجَ مِنْ مَنْخِرِ الْمَيِّتِ الدَّمُ أَوِ الشَّيْءُ بَعْدَ الْغُسْلِ وَ أَصَابَ الْعِمَامَةَ أَوِ الْكَفَنَ قَرِّضْهُ بِالْمِقْرَاضِ.[6]
روایت سوم : عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا خَرَجَ مِنَ الْمَيِّتِ شَيْءٌ بَعْدَ مَا يُكَفَّنُ فَأَصَابَ الْكَفَنَ قُرِضَ مِنْهُ.[7]
مشهور طبق این دو روایت عمل کرده اند و گفته شده ضعف سند به علت عمل اصحاب جبران می شود اما محقق خویی دو روایت را صحیح می داند و عمل به آن را بدون انجبار صحیح می داند [8]
ظاهرا کسی در اصل مساله اشکال نکرده است و مسلم است که تا قبل از دفن باید مراقب بود بدن یا کفن میت نجس نشود و حتی اگر بعد از گذاشتن میت در قبر نجس شد باید تطهیر کرد و یا حتی مقدار نجس کفن را برید تا کل کفن میت به مقدار واجب طاهر باشد .
محمد عطایی 23/1/96
نتایج
باید میت با بدن و کفن پاک دفن شود و اگر قبل از دفن اینها نجس شد باید تطهیر شود
[1] . العروة الوثقى (المحشى)؛ ج2، ص: 57
[2] . تهذيب الأحكام، ج1، ص: 449
[3] . ذخيرة المعاد في شرح الإرشاد، ج1، ص: 89 و ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج3، ص: 265 و الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج3، ص: 467 و رياض المسائل (ط - الحديثة)، ج1، ص: 478 و جواهر الكلام في ثوبه الجديد، ج2، ص: 527
[4] . نقد الرجال، ج2، ص: 47
[5] . موسوعة الإمام الخوئي، ج9، ص: 70
[6] . الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 156
[7] . الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 156
[8] . موسوعة الإمام الخوئي، ج9، ص: 72
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم