بسم الله الرحمن الرحیم
اگر به قصد ذبح مرغی تسمیه را بگویند ولی گوسفندی راذبح کند کافی است.
رهبری: اگر قصدش سربریدن این ذبیحه مورد نظر باشد، ولی در اسم آن اشتباه کرده باشد، اشکال ندارد و ذبح صحیح است؛ لکن اگر تسمیه را برای یک حیوان بگوید، ولی حیوان دیگری را ذبح نماید، کافی نیست، و ذبحش صحیح نمی باشد.
زنجانی:کفایت می کند.ش9/9741
مکارم:کافی نیست.ش193685
سبحانی:درفرض سوال اگرذبیحه زیردستش باشدولی اشتباها قصدمرغ کند درحالی که گوسفندزیردستش است کافی است .ش8278
سیستانی:اگربه قصدذبح مرغ ،گفته شود کافی است.
تنها آقای مکارم نوشته اند کافی نیست .
در مناهج ها نوشته شده (مسألة 20) الظاهر لزوم الإتيان بالتسمية بعنوان كونها على الذبيحة من جهة الذبح و لا تجزي التسمية الاتفاقية أو المقصود منها عنوان آخر و الظاهر لزوم الإتيان بها عند الذبح مقارنة له عرفا و لا يجزي الإتيان بها عند مقدمات الذبح كربط المذبوح.[1]
اصفهانی و سبزواری وخمینی و گلپایگانی : و المعتبر في التسمية وقوعها بهذا القصد اعني بعنوان كونها على الذبيحة و لا تجزى التسمية الاتفاقية الصادرة لغرض آخر.[2]
دلیل خاصی برای این معنی ارائه نشده است و کسانی که متعرض دلیل شده اند معمولا گفته اند متفاهم عرفی از ادله همین است
سبزواری : لأنه المتفاهم من الأدلة و لأصالة عدم التذكية إلا بذلك.[3]
سیفی: و ذلك لأنّ المعتبر في صريح الكتاب و السّنّة اعتبار كون ذكر اسم اللّه على الذّبيحة. و هذا غير صادق عرفا على التسمية الاتّفاقيّة الصادرة لغرض آخر بل لا بدّ من قصد تلك الذبيحة حين الذبح حتّى يصدق عرفا أنّه ذبح الحيوان بذكر اسم اللّه و سمى على ذبحه.[4]
آقای فاضل : ثمّ الظاهر اعتبار وقوع التسمية بهذا القصد، فلا يجتزئ بالتسمية الاتّفاقية؛ لظهور الأدلّة في ذلك، خصوصاً كلمة «على» المذكورة في الآية.[5]
طباطبایی : فانه الظاهر من الدليل عرفا اذ العرف يفهم من الادلة كون اللازم الاتيان بها بهذا العنوان فلاحظ.[6]
و ظاهرا دلیل اصلی دو آیه قران است که می فرماید : " وَ لاَ تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ " [7] و " فَكُلُوا مِمّٰا ذُكِرَ اسْمُ اللّٰهِ عَلَيْهِ[8]" و فهم عرفی از این آیات این است که حیوان مذبوح باید با نام خدا تذکیه شود اما تعیین حیوان خاص با جمیع خصوصیات لازم نیست .
بلی اگر بسم الله را به نیت کشتن حیوان خاصی بگوید اما از کشتن آن منصرف شده و بخواهد حیوان دیگری را بکشد آن بسم الله کفایت نمی کند و این مثل وقتی است که بسم الله را به نیت کار دیگری بگوید و شاید نظر آقایا مکارم که گفتهاند کفایت نمیکند نلظر به این موضوع باشد اما اگر اصولا کسی حیوانی را نشناسد و یا اصلا نبیند و در شب تاریک بخواهد ذبح کند و نداند چه حیوانی است و تنها بسم الله را به نیت ذبح همان حیوان خاص بگوید کافی است و حتی اگر گمان کند که گوسفند را میکشد و اتفاقا بز را با تسمیه بکشد از باب اشتباه در تطبیق اشکالی ندارد و حلال است .
محمد عطایی 10/12/99
نتایج
الف ) نام خدا هنگام ذبح باید برای کشتن حیوان باشد و اگر برای کار دیگر باشد کفایت نمی کند
ب ) اگر برای کشتن حیوان خاصی بسم الله بگوید ولی از کشتن آن منصرف شود بخواهد حیوان دیگری را بکشد کفایت نمیکند
ج ) اگر برای کشتن حیوان خاصی بسم الله بگوید و حیوان دیگری را بکشد چنانچه از روی اشتباه در تطبیق باشد کافی است.
[1] . منهاج الصالحين (المحشى للحكيم)؛ ج2، ص: 361 و منهاج الصالحين (للخوئي)؛ ج2، ص: 338 و منهاج الصالحين (للتبريزي)؛ ج2، ص: 431 و منهاج الصالحين (للوحيد)؛ ج3، ص: 386 و منهاج الصالحين (للروحاني)؛ ج2، ص: 632 و منهاج الصالحين (للفياض)؛ ج3، ص: 162
[2] . وسيلة النجاة (مع حواشي الگلپايگاني)؛ ج3، ص: 42 و مهذب الأحكام (للسبزواري)؛ ج23، ص: 73 و هداية العباد (للصافي)؛ ج2، ص: 284 و تحرير الوسيلة، ج2، ص: 149
[3] . مهذب الأحكام (للسبزواري)؛ ج23، ص: 73
[4] . دليل تحرير الوسيلة - الصيد و الذباحة؛ ص: 163
[5] . تفصيل الشريعة - الوقف،الوصية،الأيمان و النذور،الكفارات،الصيد؛ ص: 380
[6] . مباني منهاج الصالحين؛ ج10، ص: 682
[7] . الأنعام ، الجزء 8، الصفحة: 143، الآية: 121
[8] . الأنعام ، الجزء 8، الصفحة: 143
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم