بسمه تعالی
توبه فحاشی
اگرکسی به شخصی فحش بدهد ،آیا استغفارو توبه کافی است ویا اینکه حلالیت می خواهد؟
رهبری: توبه و استغفار لازم است و در صورتی که موجب ایذاء او شده، در صورت امکان و نبود مفسده حلالیت گرفتن هم لازم است.ش 567795
سیستانی:استغفارکافی است.
صافی:توبه کندکافی است.ش112313
سبحانی :بایدحلالیت طلبید واگرامکان پذیرنباشد درحق اواستغفارکند.ش2/8269
زنجانی:حلالیت لازم است.ش7/9741
مکارم:باید حلالیت بطلبد.ش193488
مظاهری : در توبه از فحش علاوه بر پشیمانی و تصمیم بر ترک، باید کسی را که به او فحش داده است راضی کند، ولی اگر راضی نشد یا دسترسی به او نداشت و یا مفسدهای مترتب بر آن باشد، گرچه لازم نیست، ولی باید جبران آن اهانت را به وسیله تعریف نمودن او در میان مردم و به واسطه دعا و استغفار برای او بنماید.[1]
بهبهانی : پس صحّت توبه در اين صورتها موقوف است بر آنكه آن شخص را راضى كند تا او را حلال كند[2]
شفتی : السبّ و التعريض، فيلزمه من جهة التوبة إكذاب نفسه ممّا قال مفتريا أو معرضا بمحضر ممّن سمعه إن كان خاصّا، أو على رءوس الأشهاد إن كان عامّا.[3]
اکثر اقایانی که متعرض حرمت سب و فحش شده اند به توبه و لزوم حلالیت گرفتن از کسی که به او دشنام داده شده نکرده اند .
لا خلاف في حرمة السب في الجملة بل هو حرام بالأدلة الأربعة،لكونه ظلما و إيذاء و إذلالا للمؤمن [4]
آقای سبزواری : لأنه إيذاء و ظلم، فتدل على حرمته الأدلة الأربعة، و الظاهر قبحه بين جميع العقلاء بلا اختصاص بملة دون أخرى. فمن الكتاب قوله تعالى وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ ، فإن سب المؤمن من أجلى مصاديق الآية الشريفة، و كذا قوله تعالى وَ لٰا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لٰا تَنٰابَزُوا بِالْأَلْقٰابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمٰانِ .
و من السنة روايات مستفيضة بين الفريقين . مثل
2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص سِبَابُ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ وَ قِتَالُهُ كُفْرٌ وَ أَكْلُ لَحْمِهِ مَعْصِيَةٌ وَ حُرْمَةُ مَالِهِ كَحُرْمَةِ دَمِهِ.[5]
تنها جایی که به کسب حلالیت اشاره شده و اختلاف هم وجود دارد در مورد غیبت است ( درپست 559 بیان شد ) و تسری از غیبت به فحش و دشنام دادن قیاس محسوب می شود و صحیح نیست مگر اینکه گفته شود سب و دشنام چون دو جنبه دارد دو راه حل هم لازم دارد . از لحاظ حق الناس باید او را راضی کند و این جز با گفتن به او و لو فی الجمله امکان ندارد. و از لحاظ حق الله باید توبه کند و این نیز مسلم است . اما کلیت این معنی ثابت نشده است و قیاس هم نه منصوص العله است و نه وجهی برای اولویت سب نسبت به غیبت وجود دارد بلی ممکن است برخی موارد سب اگر در حضور مسبوب نباشد از مصادیق غیبت هم می باشد و از این جهت باید طلب حلالیت بکند .
محمد عطایی 4/12/99
نتایج
الف ) در توبه از دشنام دادن طلب حلالیت لازم نیست هر چند مطابق احتیاط است .
ب ) اگر دشنام دادن به نوعی غیبت هم باشد طلب حلالیت لازم است
[1] . فحاشی در رساله توضیح المسائل- اخلاق آقای مظاهری
[2] . مقامع الفضل؛ ج1، ص: 103
[3] . مقالة في تحقيق إقامة الحدود في هذه الأعصار؛ ص: 133
[4] . مصطلحات الفقه، ص: 292
[5] . الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 360
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم