سوال شده است اگر اجناس را کلی بخرد ارزانتر می خرد و البته بیشتر نزد او می ماند تا بفروشد وطبعا سر سال خمسی مقدرای از آن باقی می ماند و باید تخمیس نماید.
اگر اجناس را جزیی بخرد گرانتر می خرد وگرانتر می فروشد و سود برده ولازم نیست سر سال خمسی خمس بدهد.
ظاهرا سوال درست تبیین نشده است . چون فردی که کالایی را می خرد یا کلا پول آن را داشته و داده است و یا به صورت نسیه خریده است و در هر صورت خمس او بین خرید کالا و عدم خرید کالا تفاوتی نمی کند . چون اگر کالا را نسیه خریده باشد سر سال خمسی لازم نیست خمس آن را بدهد و اگر کالا را نقد بخرد باید خمس آن را بدهد وفرقی نمی کند کلا را خریده باشد یا نخریده باشد چون اگر خریده باشد باید خمس کالا را بدهد و اگر نخریده باشد باید خمس پولی که دارد را بدهد .
بلی در هر دو حالت بین خریدن کالا و نخریدن کالا ممکن است تفاوتی در مقدار خمس تحقق پیدا کند .
اگر کالا را نخریده باشد که مساله روشن است .
اما اگر کالا را خریده باشد وظیفه شرعی او در سر سال خمسی محاسبه اموال خود است که باید کالا را به قیمت روز قیمت کند ؛ و آنچه سرمایع غیر مخمس او مربوط به امسال است تخمیس کند . بنا بر این اگر کالایی را بخرد و تا سال خمسی قیمت آن بالا رود در سر سال خمسی موظف است به قیمت روز محاسبه و خمس بدهد و طبعا با افزایش قیمت باید خمس فعلی را بپردازد و اگر قیمت کالا زیاد بالا رفته باشد ممکن است خمس پرداختی زیاد شود و در این حال فرقی بین خرید نقد و نسیه نیست .
چون و لو نسیه خریده باشد و قیمت کالا بالا رود سر سال خمسی بای کلا را قیمت کند و پولی که بابت آن بدهکار است کم کند و خمس ما بقی را بپردازد و در فرض سوال مثلا کالا را 100 میلیون تومان نسیه خریده است وسر سال خمسی کالای خریداری شده صد و ده میلیون تومان قیمت دارد باید خمس ده میلیون تومان طبق احکام مال التجاره را بدهد.
محمد عطایی 14/9/97
نتایج
الف ) اگر کسی که مال التجاره را نسیه بخرد خمس به او تعلق نمی گیرد .
ب ) در این فرض اگر کالا افزایش قیمت پیدا کند و عمدا نفروشد باید خمس مبلغ افزوده شده را بدهد
ج ) اگر کسی مال التجاره را نقد بخرد علی ای حال باید خمس پول و یا کالای خریداری شده را بدهد
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم