ده مولفه اصلی اسلام رحمانی
اول : رضایت خداوند
از کجا بدانیم خداوند از چیزی راضی یا ناراضی است
سه راه شناخت
الف ) راه دل و کشف و شهود ( عارفان )
ب ) راه عقل و استدلال و رسول باطنی است
ج ) راه وحی است
مهمترین راه راه سوم است که باید بین گزارشات ابدی و موقت تفصیل داد . یعنی چه جیزی تا ابد مورد رضایت خدا است و چه چیزی تا ابد موجب رضایت خدا نیست
دوم : عدالت رکن رکین اسلام رحمانی است.
عدالت را انسان قبل از مراجعه به دین می شناسد. و دین عادلانه است نه اینکه عدل دینی باشد
سوم : عقلانیت یا خردمندی از مولفه ای اساسی اسلام رحمانی است
اما اسلام رحمانی بر این باور است که هیچ گزاره خرد ستیزی نمی تواند معتبر تلقی شود.
خرد ستیز یعنی آنچه عقل نوع انسانی به بطلانش حکم می کند و آنرا باطل اعلام می کند.
چهارم : رحمت
پنجم : اخلاق
اخلاق برجستگی ویژه ای دارد.
اخلاق همچون عدالت و عقلانیت امری فرا دینی است.
ششم : کرامت و حقوق انسانی
وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً ﴿ اسراء 70﴾
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿ تین 4 ﴾
وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَ تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ﴿ بقره 30 ﴾
هفتم : آزادی و اختیار
لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لاَ انْفِصَامَ لَهَا وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿ بقره 256 ﴾
وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ﴿ یونس 99﴾
اسلام رحمانی باطل السحر استبداد دینی است .
هشتم : علم و کارشناسی
23 عَنْهُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ كَانَ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُ
نهم : دمکراسی
وَ شَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ
وَ الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿ شوری 38﴾
می توان از تعالیم اسلامی قرائتی دمکراتیک داشت .
دهم : سکولاریسم عینی
اسلام رحمانی در تقابل با اسلام دولتی است
حکومت و دولت حق دخالت در نهاد های دینی را ندارد .
اقتدار دینداران یه جامعه مدنی است . نه قدرت دولتی
دین داران با حفظ هویت دینی خود حق دارند در دولت طبق مبانی جامعه مدنی تاثیر بگذارند . و حتی دولت تشکیل دهند
اسلام رحمانی سکولاریسم ذهنی را مردود می داند .
محمد عطایی 9/10/96
نتایج
مؤلفه های ده گانه اسلام رحمانی: رضایت خدای سبحان عدالت ، عقلانیت ، اخلاق ، کرامت ، رحمت ، ازادی و اختیار ؛ دمکراسی و سکولاریسم عینی است .
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم