بسم الله الرحمن الرحیم
فردی به افتاب حساسیت داشته و نباید نور خورشید به سر او بخورد و الا شدیدا بیمار می شود در حال احرام وظیفه او چیست ؟
مساله از دو ناحیه قابل بررسی است
اول : پوشش سر
دوم : استظلال و سایه قرار دادن بر سر یا بدن
در مورد پوشاندن سر برای مرد محرم ظاهرا حرمت آن بدئون شک است و اما در مورد کفارع ان در حال اختیار هیچ دلیل متقنی ندارد و فقط به اجماع تمسک شده است و دلائل دیگر بسیار ضعیف است .
مع ذلك كلّه فالاحتياط في محلِّه، لأجل عدم مخالفة المعروف بين الفقهاء. [1]
و اجماع دلیل لبی است و به قدر متیقن اخذ می شود که در حال اختیار است و شامل حال اضطرار نمی شود .
و فيه: أنّ الكفّارة لو كانت ثابتة فمدركها الإجماع، و هو دليل لبي لا إطلاق له و القدر المتيقن منه حال الاختيار.[2] و لذا فرموده اند کفاره ندارد. اذا ستر المحرم رأسه فكفارته شاة على الاحوطو الظاهر عدم وجوب الكفارة في موارد جواز الستر و الاضطرار.[3]
هر چند برخی مثل صاحب جواهر[4] و گلپايگاني.[5] و کفاره را در حال اضطرار هم لازم می دانند.
اما دراز طرف دیگر استظلال بر مرد در حال احرام حرام است و کفاره دارد و کفاره آن هم در حال اختیار و اضطرار ثابت است .
التظليل فوق الرأس للرجال [6]
إذا اضطر إلى التظليل حال السير لبرد أو حرّ أو مطر أو غيرها من الأعذار جاز و عليه الكفارة.[7]
محقق خویی : كفّارة التظليل شاة و لا فرق في ذلك بين حالتي الاختيار و الاضطرار[8]
ظاهرا اصل مساله در تظلیل و کفاره آن اختلاف نیست و مسلم است .
حال در فرض سوال که فرد نا چار است از نور خورشید در حال احرام اجتناب کند . این اجتناب به دو صورت ممکن است .
اول : چتر بگیرد و مصداق استظلال تخقق پیدا کند که هر چند در حال اضطرار حرام نیست اما کفاره دارد .
دوم : کلاه و مثل آن استفاده کند که تغطیه الراس صدق کند و این معنی هم در حال اضطرار جائز است اما به نظر برخی و شاید اکثر اقایان کفاره ندارد .
در مفام تزاحم بین تغطیه و استظلال کدام یک مقدم است .مل اختیاری را دارد و یا خیر
در فرض سوال که فرد مضطر است یا تغطیه کند و یا استظلال کند باید کدام یک را انتخاب کند و اگر تقدم با یکی باشد و فرد عمدا دیگری را انتخاب کند حکم عمل اختیاری را دارد.
ندیدم کسی متعرض این فرع شده باشد . اما طبق قاعده باید اهم و مهم کرد و در تزاحم بین دو امر حرام آن رحامی را انجام داد که مبغوضیت کمتری دارد و از ا«جه مبغوضیت بیشتری دارد اجتناب کرد و شاید بتوان از اینکه اسظلال اولا قطعا کفاره دارد و ثانیا مطلقا حتی در حال ضرورت کفاره دارد ولی تغطیه راس در اصل وجوب کفاره و در کفاره در حال اضطرار تردید وجود دارد . بگوییم تغطیه اهون از استظلال است و در دوران امر بین این دو باید تغطیه مقدم شود و از استظلال همچنان اجتناب شود .
با این وضعیت وظیفه این فرد این است که سرش را بپوشاند و اگر استظلال کند در واقع استظلال اختیاری انجام داده است و مرتکب کار حرام شده است.
محمد عطایی 7/5/96
نتایج
اگر کسی ناچار باشد یا سر را بپوشاند و یا چتر بالای سر خود بگیرد باید سر را بپوشاند و در این صورت طبق نظر برخی کفاره ندارد .
[1] . موسوعة الإمام الخوئي، ج28، ص: 483
[2] . موسوعة الإمام الخوئي؛ ج28، ص: 483
[3] . مناسك الحج (للخوئي)، ص: 115 و تعاليق مبسوطة على مناسك الحج (للفياض)، ص: 246 و مناسك الحج (للوحيد الخراساني)، ص: 103 و مناسك الحج (للتبريزي)، ص: 113
[4] . صرّح في الجواهر بعدم الفرق،
[5] . آراء المراجع في الحج (بالعربية)؛ ج1، ص: 284
[6] . آراء المراجع في الحج (بالعربية)، ج1، ص: 290
[7] . آراء المراجع في الحج (بالعربية)، ج1، ص: 300
[8] . آراء المراجع في الحج (بالعربية)، ج1، ص: 302
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم