بسم الله الرحمن الرحیم
اگر کسی بعد از عمره تمتع از مکه خارج شود و در ماه بعد بخواهد وارد مکه شود باید دو مرتبه محرم شود و با آن احرام حج انجام دهد. چون ورود به مکه بدون احرام جائز نیست.
در فایل 362 آمد که خروج و ورود به مکه عمره را باطل نمی کند بلکه عمره دوم عمره اول را از خاصیت می اندازد اما طبق نظر برخی ورود به مکه در ماه بعد موحب بطلان عمره سابق می شود به این معنی که اگر عمره مجدد انجام ندهد حج باطل می شود.
بنا بر قول به بطلان عمره سوال نسبت به کسانی که ورود به حرم را هم موضوع وجوب احرام می دانند ( آقایان سیستانی . شبیری و اردبیلی ) این است که اگر کسی که عمره تمتع انجام داده از حرم خارج شود ولی از مکه خارج نشود . مثلا به نواحی مکه بعد از مسجد تنعیم برود آیا عمره تمتع او باطل است و برا ی ورود به حرم باید مجددا محرم شود واگر نشود ؛ حج تمتع او باطل می شود. یا خیر و این معنی مخصوص مکه است و شامل حرم نمی شود .
مرحوم سید در این مساله می نویسد : ثمّ الظاهر أنّ الأمر بالإحرام إذا كان رجوعه بعد شهر إنّما هو من جهة أنّ لكلّ شهر عمرة لا أن يكون ذلك تعبّداً، أو لفساد عمرته السابقة، أو لأجل وجوب الإحرام على من دخل مكّة، بل هو صريح خبر إسحاق بن عمّار قال: سألت أبا الحسن (عليه السّلام) عن المتمتّع يجيء فيقضي متعته ثمّ تبدو له حاجة فيخرج إلى المدينة أو إلى ذات عرق أو إلى بعض المنازل، قال (عليه السّلام): يرجع إلى مكّة بعمرة إن كان في غير الشهر الّذي تمتّع فيه، لأنّ لكلّ شهر عمرة،[1]
قبلا بیان شد که ظاهرا ملاک اصلی ورود به مکه است نه " لکل شهر عمره" چون " لکل شهر عمره " قطعا وجوب ندارد بلکه وجوب احرام برای دخول مکه است و الا کسی که در مکه هم باشد و خارج نشود هم باید مجددا محرم شود. اما اینکه امام فرموده " لکل شهر عمره " برای این است که اگر قبل از گذشت ماه بخواهد وارد مکه شود احرام مجدد لازم نیست .
علی ای حال چه ملاک را لکل شهر عمره بدانیم و چه وجوب احرام برای مکه برای کسانی که برای ورود به حرم هم احرام را لازم می دانند باید گفته شود احرام مجدد لازم است و اگر بدون احرام وارد حرم شود و لو از مکه خارج نشده باشد هم کار حرام انجام شده و هم حج باطل شده است .
ولی تصریح اقایان را به این معنی ندیدم و بعید نیست که ملتزم به این معنی شوند .
محمد عطایی 4/5/97
نتایج
الف ) کسی که بعد از عمره تمتع از حرم خارج شود و لو از مکه خارج نشده باشد مشکلی ندارد.
ب ) کسانی که ورود به حرم را هم بدون احرام حرام می دانند در فرض سوال باید بگویند اگر در ماه بعد بخواهد وارد شود باید مجددا محرم شود و حکم کسی را دارد که از مکه خارج شده است .
[1] . العروة الوثقى (المحشى)، ج4، ص: 619
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم