بسم الله الرحمن الرحیم
حمد: ستايش. ثنا گوئى.ستودن[1]
موارد استعمال ماده حمد در قران
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿2﴾
الف و لام در «الْحَمْدُ» براى استغراق يا براى جنس است و لام در «لِلّٰهِ» براى اختصاص و ملك است معنى آيۀ چنين ميشود: جنس حمد يا هر حمد مخصوص خداست خدائيكه پروردگار همۀ مخلوقات است.
در قران هيجده بار «الْحَمْدُ لِلّٰهِ» و چندين بار «لَهُ الْحَمْدُ» ذكر شده است.
وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمٰا لَمْ يَفْعَلُوا .
وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَك
وَ يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ
وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلّٰا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ
در این سه آیه تسبیح همراه حمد آمده و سوال این است که حمد و تسبیح دو کار است یا به واسطه تسبیح حمد انجام می شود برخی گفته اند : بعيد نيست: باء بمعنى مع و مصاحبت باشد [2] مثل " ادْخُلُوهٰا بِسَلٰامٍ " و " يٰا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلٰامٍ مِنّٰا " که هبوط و دخول غیر از سلام است اما همراه سلام انجام می شود و برخی هم گفته اند یک کار است نه دو کار
يَوْمَ يَدْعُوكُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ بِحَمْدِهِ
محمود هم اسم مفعول است به معنی ستوده
عَسىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقٰاماً مَحْمُوداً ا
حمید ممکن است اسم فاعل و یا اسم مفعول باشد یعنی ستوده که به این معنی هفده بار در قرآن مجيد آمده است
وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّٰهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ
كلمۀ محمّد بعنوان وصف بكسى اطلاق ميشود كه داراى محامد بوده باشد و تفعيل در آن بمعنى كثرت است و اين كلمه كه نام مبارك حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است چهار بار در قرآن مجيد آمده است [3]
وَ مٰا مُحَمَّدٌ إِلّٰا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ
مٰا كٰانَ مُحَمَّدٌ أَبٰا أَحَدٍ مِنْ رِجٰالِكُمْ
وَ آمَنُوا بِمٰا نُزِّلَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّٰهِ
به حضرت در قران به نام احمد هم اشاره شده یعنی كسيكه در ستودن خدا از ديگران برتر است
وَ إِذْ قٰالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يٰا بَنِي إِسْرٰائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللّٰهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِمٰا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرٰاةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَد
بنا بر این از ماده حمد کلمات الحمد و یُحْمَدُوا و بحمده و بحمدک و محمود و حمید و محمد و احمد در قران به کار رفته است .
محمد عطایی 23/3/97
نتایج
حمد به معنی ستايش. ثنا گوئى به صورت کلمات الحمد و یُحْمَدُوا و بحمده و بحمدک و محمود و حمید و محمد و احمد در قران به کار رفته است
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم