بسمه تعالی
زنی در روز سوم اعتکاف خون می بیند و شک دارد که حیض است یا استحاضه چه وظیفه ای دارد
الف ) آیا باید اعتکاف را رها کند و از مسجد خارج شود یا ادامه دهد.
ب ) در صورت خروج آیا باید آن اعتکاف را قضاء کند
دفتر آقای سیستانی در جواب نوشته اند
به ضوابط تمییز حیض از استحاضه رجوع کند . و در مورد احتیاط به مرجع دیگر رجوع کند .
در واقع از جواب طفره رفته ا ست و جواب سوال را نداده است
چون فرض سوال این است که با ادله نمی تواند حیض را از استحاضه تمییز دهد و الا طبق تمییز عمل می کرد و لازم به سوال نبود . و در ثانی در جایی که خود احتیاط نموده اید ارجاع به غیر داده اید. در حالی که باید وظیفه او را در صورتی که نخواهد رجوع کند بیان کنید.
البته در مرحله اول باید با شناخت موضوع که حیض است یا استحاضه حکم را جاری ساخت .
ظاهرا زنی که در اعتکاف خون می بیند شروع خون ریزی او است . که اگر زمان عادت او باشد محکوم به حیض است و در شک باقی نمی ماند.
(مسألة 15): صاحبة العادة الوقتيّة سواء كانت عدديّة أيضاً أم لا تترك العبادة بمجرّد رؤية الدم في العادة أو مع تقدّمه أو تأخّره يوماً أو يومين أو أزيد على وجه يصدق عليه تقدّم العادة أو تأخّرها، و لو لم يكن الدم بالصفات و ترتّب عليه جميع أحكام الحيض فإن علمت بعد ذلك عدم كونه حيضاً لانقطاعه قبل تمام ثلاثة أيّام تقضي ما تركته من العبادات، و أمّا غير ذات العادة المذكورة كذات العادة العدديّة فقط، و المبتدئة و المضطربة و الناسية فإنّها تترك العبادة، و ترتّب أحكام الحيض بمجرّد رؤيته إذا كان بالصفات و أمّا مع عدمها فتحتاط بالجمع بين تروك الحائض و أعمال المستحاضة إلى ثلاثة أيام، فإن رأت ثلاثة أو أزيد تجعلها حيضا نعم لو علمت أنّه يستمرّ إلى ثلاثة أيّام تركت العبادة بمجرّد الرؤية، و إن تبيّن الخلاف تقضي ما تركته.[1]
در حالتی که زن دارای عادت وقتیه نباشد و ما قاعده امکان را جاری ندانیم و خون هم صفات حیض را نداشته باشد به نظر مشهور باید احتیاط کند به تروک حائض و اعمال مستحاضه و یکی از تروک مسلم حائض نشستن در مسجد است.
و فرضا این زن باید احتیاط کند به ترک مسجد و از طرفی ماندن در مسجد به عنوان روز سوم اعتکاف واجب است . بنا یر این امر دائر مدار بین ماندن حرام است و یا ماندن واجب و در دوران امر بین محذورین اگر جانب حرمت مقدم شود باید گفت این زن باید مسجد را ترک کند و به اعتکاف خاتمه دهد و طبق بیانی که قبلا داشتیم قضاء هم ندارد. اما اگرقائل به تخییر شدیم
در موارد دوران امر بين محذورين، كه دوران بين واجب و حرام است، اگر علم اجمالى هم باشد نبايد همۀ اطراف را به جاى آورد چون نه وجوب موافقت قطعية دارد و نه حرمت مخالفت قطعية. در اين قبيل موارد حكم تخيير است و اگر مكلف مخير است كه يكى را انجام دهد امتثال كرده است. [2]
ولی به نظر می رسد در این موارد باید اهم و مهم نمود و جانب اهم را رعایت کرد . بلی اگر اهم وجود نداشته بادش جا برای تخییر وجود دارد.
بنا بر این در مقام تعیین اهمیت ترک اعتکاف یا بقاء در مسجد برای این فرد ظاهرا اهم ترک مسجد باشد نه بقاء اعتکاف هر چند می توان گفت بقاء اعتکاف و وجوب آن مشروط به امکان آن است و در فرض سوال امکان آن تعبدا وجود ندارد . پس باید مسجد را ترک کند.
و علی ای حال اگر اعتکاف را ترک کرد قبلا بیان شد که قضاء ندارد . بلی اگر اعتکاف از جهتی غیر از روز سوم بر او واجب موسع بوده است باید اعتکاف واجب خود را در زمان دیگر انجام دهد.
محمد عطایی 29/1/97
نتایج
الف ) زنی که نمی داند خونریزی او حیض است یا استحاضه باید اعتکاف را ترک کند .
ب ) ترک اعتکاف علی ای حال موجب قضاء نمی شود.
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم