بسم الله الرحمن الرحیم
در برخی کتب فقهی فرعی مطرح شده است که مقداری اجمال دارد.
مرحوم اصفهانی : إنّما تنقضي العدّة بالوضع إذا كان الحمل ملحقاً بمن له العدّة، فلا عبرة بوضع من لم يلحق به في انقضاء عدّته، فلو كانت حاملًا من زنا قبل الطلاق أو بعده لم تخرج من العدّة بالوضع، بل يكون انقضاؤها بالأقراء و الشهور كغير الحامل، فوضع هذا الحمل لا أثر له أصلًا لا بالنسبة إلى الزاني لأنّه لا عدّة له و لا بالنسبة إلى المطلّق لأنّ الولد ليس له نعم إذا حملت من وطء الشبهة قبل الطلاق أو بعده بحيث يلحق الولد بالواطئ لا بالزوج، فوضعه سبب لانقضاء العدّة، لكن بالنسبة إلى الواطي لا بالنسبة إلى الزوج المطلّق.[1]
آقای سیستانی : انما تنقضي العدّة بالوضع إذا كان الحمل ملحقاً بمن له العدّة ، فلا عبرة بوضع من لم يلحق به في انقضاء عدته، فلو كنت حاملًا من الزنا قبل الطلاق أو بعده لم تخرج من العدّة بالوضع بل يكون انقضاؤها بالأقراء و الشهور كغير الحامل، فوضع هذا الحمل لا اثر له أصلًا لا بالنسبة إلىٰ الزاني لأنّه لا عدّة له كما سيأتي و لا بالنسبة إلىٰ المطلِّق لأن الولد ليس له.
نعم إذا حملت من وطء الشبهة قبل الطلاق أو بعده بحيث يلحق الولد بالواطئ لا بالزوج فوضعه موجب لانقضاء العدّة بالنسبة إلىٰ الواطي لا بالنسبة إلىٰ الزوج المطلِّق.[2]
چون فرض نادری است موضوع درست تصویر نشده است و مورد اشکال شده است .
موضوع ظاهرا این است که خانمی که باید عده نگهدارد از حیث مطلقه بودن نسبت به شوهر خود . اما از جهت زنا حامله هم هست و ممکن است قبل از تمام شدن عده از شوهر خود به سه بار حیض شدن ویا سه ماه وضع حمل کند و فرضا می داند که بچه زنا زاده است. این وضع حمل موجب تمام شده عده نمی شود . کما اینکه عدم وضع چنین حملی موجب بقاء عده نمی شود .
در تبیین موضوع باید گفت از لخاظ فقهی اگر زن شوهر دار حامله شد کودک ملحق به شوهر است ولو آن زن زنا داده باشد و به صرف زانیه بودن زن بچه از شوهر نفی نمی شود . بلی در مواردی علم قطعی وجود دارد که کودک ولد الزنا است. مثلا شوهر زن بیش از یکسال در شهر خودشان نبوده است و زن قبل از آمدن شوهر حامله می شود و شوهر که می اید او را طلاق می دهد و فرضا زن یک ماه بعد از طلاق دادن همسر وضع حمل میکند و معلوم است که این بچه ملحق به شوهر نیست و ولد الزنا است . مساله در این فرض متذکر می شود که این وضع حمل تاثیری در عده زن نسبت به طلاق شوهر ندارد و ظاهرا مساله روشن است همانطور که عدم وضع حمل تا پایان عده موجب بقاء عده نمی شود.
اقای فاضل : فلو كانت حاملًا من زنا قبل الطلاق أو بعده، مع العلم بكون الحمل من زنا لم تخرج من العدّة بالوضع، بل يكون انقضاؤها بالأقراء و الشهور كغير الحامل، فوضع الحمل لا أثر له.[3]
محمد عطایی 28/3/96
نتایج
الف ) وضع حمل ناشی از زنا در مورد عده زن مطلقه تاثیری ندارد.
[1] . وسيلة النجاة (مع حواشي الگلپايگاني)؛ ج3، ص: 247 و وسيلة النجاة (مع حواشي الإمام الخميني)؛ ص: 784
[2] . منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج3، ص: 170 و مهذب الأحكام (للسبزواري)؛ ج26، ص: 81 و هداية العباد (للگلبايگاني)؛ ج2، ص: 400 و تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة - الطلاق، المواريث؛ ص: 126
[3] . تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة - الطلاق، المواريث، ص: 126
اینجانب محمد عطایی مسئول پاسخگویی مسائل شرعی بوده و به همین مناسبت برخی مسائل شرعی را بررسی نموده و نتیجه آن را در اینجا منعکس میکنم